FIETSEN MET JE EIGEN SPIEREN, ONDANKS EEN (ZWARE) AANDOENING
ONZE MISSIE

Het is onze missie ervoor te zorgen dat mindervalide mensen gezond en fit kunnen blijven. Het is voor deze mensen vaak moeilijk om hun lichaam in conditie te houden.  Je conditie kan razendsnel achteruit gaan als je in een rolstoel belandt. Belangrijke spieren in het lichaam staan stil en worden niet langer benut. Hierdoor verzwakt het lichaam en neemt de conditie en levensverwachting af. In de meeste gevallen is het niet mogelijk voor mensen om thuis zelfstandig te trainen.

ONZE VISIE

BerkelBike BV wil graag het tekort aan beweging bij mensen met een aandoening oplossen door technische innovaties. Onze BerkelBikes (met elektrische stimulatie) kunnen een oplossing bieden. Er kan gefietst worden door de eigen spieren in het lichaam te activeren en stimuleren. Zo is het mogelijk een betere conditie op te bouwen en het lichaam fit te houden.

Fietsen op eigen lichaamskracht met zowel de armen als de benen

De BerkelBike maakt het voor mindervalide mensen mogelijk om (weer) volledig op eigen kracht te fietsen. Kun je je benen totaal niet meer bewegen? Elektrische stimulatie laat je weer fietsen zonder motorische ondersteuning.

Activeert en stimuleert verlamde en minder spierkrachtige benen

De BerkelBike kan worden gebruikt in combinatie met FES-technologie. Deze elektrische stimulatie zorgt ervoor dat spieren in de benen worden geactiveerd, waardoor fietsen op eigen kracht opnieuw mogelijk is.

Fit worden en conditie opbouwen, ondanks een fysieke beperking

Het is voor mensen in een rolstoel niet gemakkelijk om hun lichaam fit te houden. Soms kunnen ledematen niet meer zelfstandig worden bewogen. Het gebruik van de BerkelBike houdt de algehele conditie op peil.

OVER BERKELBIKE

De mensen die onze fietsen gebruiken hebben de functie over hun benen volledig of gedeeltelijk verloren. Daarnaast hebben we klanten die het moeilijk vinden om hun evenwicht te bewaren op een klassieke fiets. Onze producten zijn een aanvulling op hun dagelijks leven. Velen van hen dachten nooit meer te kunnen fietsen.

De BerkelBike is een combinatie van een handfiets en een ligfiets, die bestuurd wordt met beide de armen als de benen. Ben je de functie in de benen volledig of gedeeltelijk verloren? Het systeem met stuwkracht maakt het mogelijk om, met behulp van de armen en schouders, je benen weer in beweging te krijgen. We bieden ook de klassieke driewieler aan, de EasyLegs. Net als de BerkelBike wordt deze driewieler gekenmerkt door zijn lage gewicht, grote stabiliteit en kan hij gemakkelijk aangepast worden in de lengte, breedte, hoogte en aan je houding.

Onze fietsen zijn beschikbaar als een complete driewieler. De fietsen zijn gemakkelijk te demonteren voor transport en kunnen ook gebruikt worden als verlengstuk voor uw rolstoel. Indien je verlamd bent, kunnen onze fietsen uitgerust worden met ons Functionele Elektrische Stimulatie (FES) systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat verlamde benen worden geactiveerd via elektrische stimulatie en in beweging komen.

Rik Berkelmans over BerkelBike

” Toen ik student was aan de Radboud Universiteit Nijmegen, las ik een artikel over mensen met een dwarslaesie, waarbij Functionele Elektrische Stimulatie toegepast werd. De elektrische stimulatie van de spieren werd gebruikt om de functie van de spieren en weefsels te herstellen, maar ook medische complicaties die samengaan met een verlamming tegen te gaan. Het artikel beschreef een verlamde persoon, die gebruik maakte van een hometrainer, die uitgerust was met een stimulator, die spiercontracties in de benen en de billen opwekt. De elektrische impulsen werden gecoördineerd zodat een fietsbeweging gegenereerd werd.

Voor deze therapie moesten patiënten naar een speciaal laboratorium op de universiteitscampus komen. Meteen dacht ik bij mijzelf dat deze techniek ook beschikbaar zou moeten worden voor thuisgebruik. Gedurende de jaren dat ik mijn studie afmaakte en in de tijd dat ik werkte bij de universiteit, droeg ik dit idee met me mee.

Door mijn studies toxicologie en kinesitherapie ben ik me altijd bewust geweest van de gevolgen van een dwarslaesie. Een verlamming is niet alleen verschrikkelijk op zichzelf, maar gaat ook samen met het verlies van bot- en spierweefsel en een verminderde bloedcirculatie. Hierdoor kunnen er problemen met de weefsels ontstaan. Bovendien wordt de mogelijkheid tot beweging beperkt, waardoor er een groter risico op hart- en vaatziekten bestaat.

Functionele elektrische stimulatie biedt een oplossing voor deze problemen, vooral wanneer dit gecombineerd wordt met cardiotraining. Het probleem was dat geschikte apparaten voor stimulatie nauwelijks gebruikt werden in revalidatiecentra; laat staan thuis bij de mensen die het konden gebruiken. Mijn idee was om de FES-technologie te combineren met een hometrainer of driewieler, zodat de gebruiker thuis of zelfs buiten kon trainen.

Er waren al verscheidene pogingen gedaan om de FES-technologie te combineren met een fiets in zes verschillende landen. Deze pogingen waren niet effectief, doordat er te weinig kracht in de benen opgewekt kon worden om te kunnen fietsen. Om de kracht van de gestimuleerde spieren te ondersteunen en de training verder uit te breiden, bedacht ik een manier waarop de fiets door zowel de armen als door de benen aangedreven kon worden.

Op dit moment werd de BerkelBike geboren; een combinatie van een handfiets en een ligfiets, die zowel aangedreven kan worden via de voetpedalen als via de armsteunen. Zwakke beenspieren kunnen tijdens het fietsen ondersteund worden door de armen. Zo wordt er bij het gebruik ervan een volledige workout van het lichaam bereikt.”

De realisatie van de BerkelBike

“In 2000 schreef ik mijn ideeën op en verstuurde ik mijn schetsen naar drie instanties om een subsidie te krijgen. In deze tijd werkte ik nog bij de Radboud Universiteit in Nijmegen, maar het vinden van mogelijkheden om mijn project te financieren had de hoogste prioriteit. Een aantal maanden later won ik de Milleniumprijs, een Nederlandse aanmoedigingsprijs voor onderzoekers. Het eerste prototype kon gebouwd worden.

In 2002 werd het prototype beloont met de Herman Wijffels Innovatieprijs. Op dit moment besloot ik te stoppen met werken bij de Universiteit om fulltime aan de BerkelBike te werken. Niet veel later begon ik het bedrijf BerkelBike BV. Na het vinden van meer fondsen konden meer prototypes worden gebouwd. Nu was het ook mogelijk om een klinisch onderzoek te starten om de effecten van de BerkelBike in kaart te brengen. Tien mensen met een dwarslaesie op thoracaal niveau namen deel aan de studie in revalidatiecentrum Sint Maartenskliniek en de medische faculteit van het Universitaire Medische Centrum in Nijmegen. Gedurende een periode van 16 weken werd gemeten wat het effect van de BerkelBike op hun lichaam was.

De resultaten van dit onderzoek waren veelbelovend. Er werd een toename van spiermassa en bloedcirculatie waargenomen in de benen van de deelnemers. Bovendien waren er tekenen van een toegenomen zuurstofopname en metabole activiteit in vergelijking met het gebruik van een standaard handfiets.

In 2005 kon de eerste BerkelBike voor de verkoop gepresenteerd worden op een persconferentie in de Sint Maartenskliniek. Kort na de introductie werd de BerkelBike bekroond met de Kittz Innovatieprijs en werd het het beste medische apparaat van de afgelopen 2 jaar genoemd.”

BerkelBike – Anno 2022

Wat begonnen is als een idee om mensen met een dwarslaesie te helpen, blijkt een nuttige ondersteuning voor verschillende ziektes te zijn. Op dit moment maken honderden mensen in meer dan 20 landen met meer dan 15 ziektes gebruik van de BerkelBike. Ook mensen waarvan je niet zou verwachten dat zij de BerkelBike kunnen gebruiken waarderen de aandrijving en de flexibiliteit ervan. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat een oorlogsveteraan die beide benen verloren heeft, de BerkelBike zou beschrijven als een integraal deel van zijn leven.

De flexibiliteit van onze producten is een essentieel deel geworden van de identiteit van het bedrijf. Wij streven ernaar om het voor iedereen mogelijk te maken om onze fietsen te gebruiken, ongeacht de beperkingen die iemand heeft. Om dit te bereiken hebben wij veel accessoires ontwikkeld en werken we aan individuele aanpassingen aan de fietsen, op het moment dat de standaard accessoires onvoldoende blijken. Van een antidecubitus kussen en een mand voor de hond, tot een systeem waarmee de fiets zonder handfunctie te besturen is. Bel ons en we zullen ons uiterste best doen om een passende oplossing voor uw situatie te vinden.

De ontwikkeling van de BerkelBike en het BerkelBike FES systeem is mede mogelijk gemaakt door Flevobike, Nijland Revalidatie Techniek, Syntens, JWA Systems en Brainquiry R&D. Speciale dank voor Peter Claus en Ben van den Dolder.

Amerikaans Patent Nummer: US 7,293,623 B2

Maak kennis met het BerkelBike-team!

Rik Berkelmans

Directeur / Uitvinder van de BerkelBike

Rik is de uitvinder van de BerkelBike. Hij heeft kinesitherapie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en Chemie (toxicologie) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn afstuderen heeft hij voor de Universiteit Nijmegen gewerkt op een natuurkundig laboratorium. Privé zocht hij naar manieren om mensen met een dwarslaesie fit en in conditie te houden.

Bjorn Jurcka

Testritten

Bjorn heeft Technische Bedrijfskunde met een specialisatie in logistiek aan de Universiteit van Twente gestudeerd. Hij heeft zes jaar ervaring in het vervoeren van personen, met name mensen met een beperking. Na zijn afstuderen heeft hij negen maanden deelgenomen aan twee multiculturele wereldwijde educatieprogramma’s in de Verenigde Staten, Europa, Thailand en Japan.

Theo Heurkens

Monteur

Theo werkt als monteur aan op te bouwen fietsen voor klanten en verzorgt servicebeurten. Hij heeft een achtergrond als verkoper, chauffeur en heeft in het verleden gewerkt in de autotechniek. In zijn vrije tijd sleutelt hij graag aan fietsen. Als persoon is Theo een vrolijke sfeermaker binnen het bedrijf. Hij is erg geïnteresseerd in onze bijzondere maatwerk fietstechniek.

Frans Sanders

Monteur

Frans heeft in de zuivelindustrie gewerkt als all-round storingsmonteur. Hierbij heeft hij gebruik gemaakt van alle disciplines behorend bij het vak, zoals lassen, draaien, frezen, elektra- en montagewerkzaamheden. Momenteel verzorgt hij voor BerkelBike technische werkzaamheden. Frans is hiernaast geïnteresseerd in fotografie en motorrijden.

Inschrijven nieuwsbrief